Παρασκευή 18 Σεπτεμβρίου 2020

Απαντήσεις από την κυβέρνηση για κτηνοτρόφους και τευτλοπαραγωγούς ζητά ο βουλευτής Ροδόπης ΣΥΡΙΖΑ Δ. Χαρίτου

 


Ο βουλευτής Ροδόπης Δημήτρης Χαρίτου από κοινού με άλλους βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ ζητούν από την κυβέρνηση να δώσει απαντήσεις σε δύο σημαντικά θέματα του πρωτογενούς τομέα, που αφορούν τους κτηνοτρόφους και τους τευτλοπαραγωγούς

Για τους κτηνοτρόφους αφού υπενθυμίζουν στην κυβέρνηση ότι ο Κανονισμός για τους βοσκοτόπους (γνωστός σαν Κανονισμός OMNIBUS) προετοιμάσθηκε και εκδόθηκε από τον ΣΥ.ΡΙΖ.Α., εγκαλούν το υπουργείο γιατί καθυστερεί αδικαιολόγητα στην εφαρμογή του νέου ορισμού, πράγμα που θα οδηγούσε σε αύξηση των επιλέξιμων εκτάσεων βοσκοτόπων και κατ’ επέκταση σε επιπλέον πόρους για τους κτηνοτρόφους. Ενώ τονίζουν ότι η κυβέρνηση της ΝΔ δεν έχει ακόμη δώσει στους κτηνοτρόφους την έκτακτη στήριξη.

Στην ερώτηση για την ΕΒΖ οι βουλευτές επισημαίνουν ότι σε λίγες μέρες οι τευτλοπαραγωγοί θα αρχίσουν σταδιακά τη συγκομιδή και τη παράδοση, όμως με ευθύνη της κυβέρνησης δεν είναι γνωστό που θα παραδώσουν, αφού και το εργοστάσιο των Σερρών που μέχρι πρόσφατα η κυβέρνηση υπόσχονταν ότι θα λειτουργήσει, είναι ακόμα κλειστό. Ευτυχώς για τους τευτλοπαραγωγούς, ισχύει ακόμη η Απόφαση της Κυβέρνησης ΣΥ.ΡΙΖ.Α. με  Αρ. 264/28699 που υπογράφηκε στις  22.2.2019 για αυξημένη τιμή 190 ευρώ/στρ. συνδεδεμένης ενίσχυσης.

Ακολουθούν τα κείμενα των ερωτήσεων

 

ΕΡΩΤΗΣΗ

Προς τον κ. Υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων

Θέμα: “Άμεση εφαρμογή του Νέου Ορισμού Μόνιμου Βοσκότοπου του Άρθρο 3 του Κανονισμού 2017/2393 (Κανονισμού OMNIBUS) από τη χώρα μας”

 

Κατά τη διάρκεια της διακυβέρνησης της χώρας από τη Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ προετοιμάσθηκε και εκδόθηκε ο Κανονισμός 2017/2393 (Κανονισμός OMNIBUS). Με τον Κανονισμό αυτό, μεταξύ άλλων με το άρθρο 3, τροποποιήθηκε το (Aρθ. 4(1)(η) του Κανονισμού 1307/2013 και έγινε μία σημαντικότατη για τη χώρα μας, όπως και για τις λοιπές χώρες του Νότου της Ευρώπης, αναθεώρηση του ορισμού των βοσκοτόπων.

Συγκεκριμένα, διευρύνθηκε ο ορισμός των βοσκοτόπων κατά τρόπον ώστε να δίνεται η δυνατότητα να γίνουν επιλέξιμες προς ενίσχυση πληθώρα φυσικών βοσκήσιμων πόρων, όπως τα θαμνολίβαδα και τα δασολίβαδα, δηλαδή οι παραδοσιακά βοσκήσιμες εκτάσεις στη χώρα μας. Η βλάστηση αυτή παρέχει τροφή στα ζώα καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου στη Νότια Ευρώπη για τις διατροφικές τους ανάγκες όπως τα μικρά μηρυκαστικά (πρόβατα και αίγες) τα οποία αποτελούν το μεγαλύτερο ποσοστό του ζωικού κεφαλαίου. Η βλάστηση αυτή που είναι κυρίαρχη στους μόνιμους βοσκότοπους, αποτελεί και τη βάση της παραγωγής κτηνοτροφικών προϊόντων (γάλα, κρέας, φέτα, γιαούρτι) με μειωμένο κόστος.

Σημειώνεται ότι ο μέχρι το 2017 ισχύων κοινοτικός ορισμός των βοσκοτόπων απέκλειε τις εκτάσεις αυτές από την επιλεξιμότητα για την είσπραξη κοινοτικών ενισχύσεων.

 

Χάρις σε αυτή τη θεσμοθετημένη διεύρυνση του ορισμού των βοσκοτόπων άνοιξε ο δρόμος για τον επαναπροσδιορισμό των βοσκήσιμων εκτάσεων που πληρούν τα κριτήρια του νέου διευρυμένου ορισμού. Επακόλουθο είναι ότι, η εφαρμογή του νέου ορισμού στη χώρα μας θα οδηγήσει και σε αύξηση των επιλέξιμων βοσκήσιμων εκτάσεων.

Οι εκτιμήσεις για το πραγματικό μέγεθος αυτών των εκτάσεων ποικίλουν, αν και συγκλίνουν ότι θα είναι της τάξης πλέον των 8 εκατομμυρίων στρεμμάτων επιλέξιμων βοσκοτόπων.

 

Μάλιστα, χάρις σε αυτή τη θεσμοθετημένη διεύρυνση του ορισμού των βοσκοτόπων ενισχύθηκε με επιχειρήματα το πλαίσιο για τις πρόσφατες δικαστικές δικαιώσεις του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου που δικαιώνει την χώρα μας και επιστρέφει στα κρατικά ταμεία συνολικά 446 εκατ. ευρώ.

Πολύ πρόσφατα, με την επίτευξη συμφωνίας για το Πολυετές Δημοσιονομικό Πλαίσιο (ΠΔΠ) 2021-27 που επετεύχθη την 21η Ιουλίου από το Συμβούλιο Κορυφής των 27 κρατών-μελών, η Ελλάδα απέφυγε τα χειρότερα της πλήρους εξωτερικής σύγκλισης των ανά εκτάριο ενισχύσεων μεταξύ παλιών και νέων κρατών-μελών προς το παρόν, όμως ταυτόχρονα αυξήθηκε η ενίσχυση ανά εκτάριο στα 200 ευρώ για τις χώρες κάτω του μέσου όρου των 259,5 ευρώ ανά εκτάριο της ΕΕ, γεγονός που θα αποτυπωθεί ως απώλεια πόρων για την Ελλάδα. Σημειώνεται ότι σήμερα η χώρα μας απολαμβάνει διπλάσια από τον κοινοτικό μέσο όρο ενίσχυση ανά εκτάριο, όμως αντίθετα στην ανά αγροτική εκμετάλλευση ενίσχυση, βρίσκεται κοντά στο ήμισυ της κοινοτικής ενίσχυσης.

Επειδή η άμεση εφαρμογή του Νέου Ορισμού Μόνιμου Βοσκότοπου του Κανονισμού 2017/2393 (Κανονισμού OMNIBUS) από τη χώρα μας θα αυξήσει τις επιλέξιμες για τις ενισχύσεις βοσκήσιμες εκτάσεις της χώρας,

Επειδή η αύξηση αυτή των βοσκήσιμων εκτάσεων θα συμβάλει στη μείωση της υψηλής, αλλά και πλασματικής ταυτόχρονα, ανά εκτάριο ενίσχυσης που εμφανίζει τη χώρα μας και θα τεκμηρίωνε τη πάγια θέση της Ελλάδας για την εξωτερική σύγκλιση,

Επειδή η αύξηση αυτή των βοσκήσιμων εκτάσεων θα συνέβαλε στη αντικειμενική και δικαιότερη κατανομή των ενισχύσεων  και την απεμπλοκή από στρεβλώσεις στην απονομή των ενισχύσεων από την  εφαρμοζόμενη σήμερα Τεχνική Λύση,

Επειδή η αύξηση των επιλέξιμων βοσκήσιμων εκτάσεων είναι και αναπτυξιακά αναγκαία και κοινωνικά δίκαιη,

Επειδή, τέλος, θα συνέβαλλε ώστε να αντισταθμιστεί η απώλεια πόρων στην πρόσφατη συμφωνία για το ΠΔΠ 2021-27

Ερωτάται ο κ. Υπουργός:

1.       Ποιες είναι οι ενέργειες του Υπουργείου ώστε το συντομότερο δυνατόν ο νέος ορισμός για τους βοσκοτόπους με την κατάλληλη επικαιροποίηση του υποβάθρου του ΟΣΔΕ, να οδηγήσει στην αύξηση των βοσκήσιμων εκτάσεων και να περιοριστεί η απειλή οποιασδήποτε σύγκλισης των ενισχύσεων (μερικής ή πλήρους), απειλή που αν παραμείνει θα μειώνει συνεχώς τις ενισχύσεις της ΚΑΠ προς τους Έλληνες αγρότες;

2.       Ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα για την ολοκλήρωση της ενσωμάτωσης στο υπόβαθρο του ΟΠΕΚΕΠΕ των αλλαγών ως αποτέλεσμα της διεύρυνσης του ορισμού;

 

 

ΕΡΩΤΗΣΗ

Προς τον κ. Υπουργό Ανάπτυξης και Επενδύσεων

Θέμα: «Λειτουργία της Ελληνικής Βιομηχανίας Ζάχαρης (ΕΒΖ)»

Η ιστορική Ελληνική Βιομηχανία Ζάχαρης (ΕΒΖ) αποτελούσε και αποτελεί το σημαντικότερο κεφάλαιο για τη διατήρηση και ενίσχυση της τευτλοκαλλιέργειας στη χώρα μας, την επίτευξη δίκαιου εισοδήματος στους καλλιεργητές και τη συνέχιση της παραγωγής ελληνικής ζάχαρης.

Κατά το έτος 2019, ενώ η καλλιέργεια των τεύτλων ξεκίνησε και ολοκληρώθηκε κανονικά, η διάθεση ων τεύτλων στην ΕΒΖ για παραγωγή ζάχαρης δεν κατέστη εφικτή μετά την ενοικίαση των κτιρίων  της ΕΒΖ από την RoyalSugar, η οποία και δεν παρέλαβε ελληνικά τεύτλα. Οι καλλιεργητές θα έπρεπε να παραδώσουν τα τεύτλα σε μονάδες παραγωγής ενέργειας, ενώ υποχρεώνονταν να προβούν στη συγκομιδή και στην παράδοση των τεύτλων με δική τους φροντίδα και ευθύνη μέχρι τις εγκαταστάσεις της μονάδας παραγωγής ενέργειας που επέλεξαν. Έτσι, τα τεύτλα παρέμειναν αδιάθετα, αφού και οι λοιπές διέξοδοι (βιοαέριο, ζωοτροφή) δεν ήταν εφικτές. Η μοναδική στήριξη για την παραγωγή του 2019 ήταν η συνδεδεμένη ενίσχυση που αποδόθηκε στους τευτλοπαραγωγούς με βάση την από 22.2.2019 και με Αρ. 264/28699 Απόφαση της Κυβέρνησης ΣΥ.ΡΙΖ.Α. η οποία τροποποιούσε τους διαθέσιμους πόρους και τα στρέμματα και οδηγούσε σε αυξημένη τιμή ανά εκτάριο (190 ευρώ/στρ.), συνδεδεμένης ενίσχυσης.

Αντίστοιχα για την παραγωγή του 2018 οι παραγωγοί έλαβαν 79 ευρώ/στρ.

Με την  ανακοίνωση της  17ηςΦεβρουαρίου 2020 από την Royal Sugar του τιμολογίου, και την  παράδοση των ζαχαροτεύτλων στο εργοστάσιο Σερρών, αποκλείστηκε η παράδοση και η λειτουργία των εργοστασίων σε  Ημαθία και Πλατύ ενώ με την ίδια ανακοίνωση έγινε επίσης γνωστό ότι η διάθεση σπόρου για τη φετινή καλλιεργητική περίοδο ξεκινάει από στις 18/02/2020 στο εργοστάσιο Σερρών.

Την ίδια περίοδο, επρόκειτο, σύμφωνα με τον επικεφαλής της Royal Sugar, να ξεκινήσει τη λειτουργία της η μονάδα της Ελληνικής Βιομηχανίας Ζάχαρης (ΕΒΖ) στις Σέρρες το αργότερο στις αρχές Αυγούστου 2020, ύστερα από έξι χρόνια που παρέμενε ανενεργή.

Παρόλα αυτά, σύμφωνα με πληροφορίες αλλά και σχετικά δημοσιεύματα καθώς και σχετικές κινητοποιήσεις των τευτλοπαραγωγών που πληθαίνουν τις τελευταίες ημέρες, αμφισβητείται η συντήρηση και η έγκαιρη ετοιμότητα έστω και του ενός εργοστασίου, που σύμφωνα με τις ανακοινώσεις θα λειτουργούσε φέτος ώστε να υποδεχτεί τα τεύτλα. Οι δε παραγωγοί,  εδώ και αρκετές μέρες θα έπρεπε να αρχίσουν τη συγκομιδή των τεύτλων και την παράδοση στο εργοστάσιο που σύμφωνα με τις ανακοινώσεις θα έπρεπε να λειτουργεί ήδη.

Επειδή οι τευτλοπαραγωγοί διαπιστώνουν ότι για δεύτερη χρονιά δεν έχει διασφαλιστεί - παρά τις περί αντιθέτου ανακοινώσεις- η δυνατότητα παράδοσης του προϊόντος στο ένα εργοστάσιο των Σερρών

Επειδή χωρίς το εργοστάσιο υποδοχής σε λειτουργία, οι τευτλοπαραγωγοί οδηγούνται στην τεχνητή καθυστέρηση της συγκομιδής που έπρεπε να έχει αρχίσει

Επειδή η καθυστέρηση της συγκομιδής έχει δυσμενείς επιπτώσεις στην ποιότητα του συγκομιζόμενου προϊόντος και κατά συνέπεια και στην προσδοκώμενη τιμή

Επειδή η εξασφάλιση του εισοδήματος των παραγωγών είναι απαραίτητη, ιδιαίτερα αφού την περσινή χρονιά δεν διέθεσαν την παραγωγή στην ΕΒΖ και οι παραγωγοί δεν εισέπραξαν χρήματα από το προϊόν τους,

Επειδή η ύπαρξη ενός ακόμη κλάδου παραγωγών που πλήττονται φέτος έχει αθροιστικές επιπτώσεις στις ήδη πληττόμενες λόγω της πανδημίας και έλλειψης στήριξης οικονομικές συνθήκες στην ύπαιθρο,

Ερωτάται ο κ. Υπουργός:

1.       Ποια ημερομηνία θα ανοίξει και θα λειτουργήσει και ποιο  εργοστάσιο της ΕΒΖ  για να υποδεχτεί την παραγωγή;

2.       Έχουν πραγματοποιηθεί από τον επενδυτή οι προβλεπόμενες εργασίες συντήρησης για τη λειτουργία του εργοστασίου δυνάμει της από 5-11-2019 συμφωνίας  με την Ελληνική Βιομηχανία Ζάχαρης Α.Ε. και την Τράπεζα Πειραιώς Α.Ε.;

3.       Ποιες οι ρήτρες που έχουν συμφωνηθεί με τον επενδυτή για την περίπτωση μη παραλαβής ζαχαροτεύτλων και μη λειτουργίας  εργοστασίων δυνάμει της από 5-11-2019 συμφωνίας  με την Ελληνική Βιομηχανία Ζάχαρης Α.Ε. και την Τράπεζα Πειραιώς Α.Ε.;

4.       Πώς υλοποιείται το συμφωνηθέν σύμφωνα με το άρθρο 8 της συμφωνίας εξυγίανσης και πριν την υπογραφή της, όπως προβλέφθηκε, για τους σκοπούς της εξυγίανσης;

 

Δεν υπάρχουν σχόλια: