Σάββατο 13 Δεκεμβρίου 2014

ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ ΑΠΟ ΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΟ ΘΕΑΤΡΟ ΚΟΜΟΤΗΝΗΣ




                       «Θέατρο στην εκπαίδευση: από τη διαδικασία στην πράξη.»
Πρόγραμμα Σεμιναρίου

Δευτέρα 15 Δεκεμβρίου 2014, 18.00 – 21.00.
ΣΙΜΟΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ
Λέκτορας Θεατρολογίας
ΔΗΜΟΚΡΙΤΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΡΑΚΗΣ
ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΤΜΗΜΑ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ

α) Τίτλος εργαστηρίου
«Αξιοσημείωτες Συναντήσεις: Η θεατρική διερεύνηση για κατανόηση και αλλαγή» 

γ) Περίληψη / Περιγραφή εργαστηρίου
Πρόκειται για βιωματικό εργαστήριο βασισμένο σε λογοτεχνικό κείμενο ή σενάριο που πραγματεύεται την ενσυναίσθηση υπό το πρίσμα της διαφορετικότητας και στοχεύει, μέσα από σύντομες δράσεις Διερευνητικής Δραματοποίησης (inquiry drama), να φέρει τους συμμετέχοντες σε βιωματική σχέση με την αλληλεγγύη προς το πρόσωπο του Άλλου και τη γενναιοδωρία ως τρόπο κατανόησης της ζωής.
       Επίσης, θα διερευνηθούν τρόποι ώστε καθένας να μπορεί να αξιοποιεί με καλλιτεχνική και παιδαγωγική ευαισθησία κατάλληλες Θεατρικές Τεχνικές που αποσκοπούν στη δημιουργία συγκινησιακών και στοχαστικών βιωμάτων.    
       Το εργαστήριο απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και, ειδικότερα, σε θεατρολόγους, δασκάλους, νηπιαγωγούς, φιλολόγους, εμψυχωτές θεάτρου και κάθε εκπαιδευτικό που ενδιαφέρεται να βιώσει τον τρόπο με τον οποίο μπορεί να πραγματωθεί η Θεατρική Εμψύχωση στο Σχολείο.
       Προϋπόθεση για τη συμμετοχή τους είναι η πραγματική διάθεση για γνήσια εμπλοκή στο εργαστήριο. (Ντύσιμο ελαφρό με μάλλινες ή βαμβακερές κάλτσες)

δ) Σύντομο βιογραφικό
Ο Σίμος Παπαδόπουλος, απόφοιτος του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Αθηνών και διδάκτωρ της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών, όπου εκπόνησε διδακτορική διατριβή με θέμα: «Η διδακτική αξιοποίηση της Δραματοποίησης στο μάθημα της Γλώσσας στο Δημοτικό Σχολείο», είναι λέκτορας θεατρολογίας στο ΠΤΔΕ του Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης και εμψυχωτής θεάτρου. Η εργασία του επικεντρώνεται στη θεατρική και θεατροπαιδαγωγική έρευνα και συγγραφή, με δημοσιεύματα σε περιοδικά και συλλογικούς τόμους, με εισηγήσεις σε διεθνή και ελληνικά επιστημονικά συνέδρια, με τη συμμετοχή του σε ερευνητικά προγράμματα και επιτροπές. Πρόσφατες μελέτες του είναι «Με τη Γλώσσα του Θεάτρου» (Κέδρος, 2007) και «Παιδαγωγική του Θεάτρου» (2010). Οι εργασίες του εστιάζονται στην παιδαγωγική και διδακτική του θεάτρου, στην ανάλυση του δραματικού κειμένου, στο θέατρο για παιδιά και νέους, στο έργο των Μπρεχτ και Τσέχωφ κ.ά.




















Παρασκευή 9 Ιανουαρίου 2015, 18.00 – 20.00.
Σάββατο 10 Ιανουαρίου 2015, 12.00 – 14.00.
Παπαστρατάκη Ευαγγελία
ΜΑ Τεχνολογίες της πληροφορίας και της επικοινωνίας για την εκπαίδευση
Τίτλος: Βασικές Αρχές οπτικοακουστικής παραγωγής για εκπαιδευτικούς: Πολλές φορές στις σχολικές γιορτές ή παραστάσεις μια οπτικοακουστική παραγωγή μπορεί να λύσει προβλήματα που προκύπτουν ή να χρησιμοποιηθεί συμπληρωματικά.  Σε αυτό το κομμάτι του σεμιναρίου οι εκπαιδευτικοί θα έχουν τη δυνατότητα να έρθουν σε επαφή με τις βασικές αρχές της οπτικοακουστικής γλώσσας, να πειραματιστούν με τη λήψη και να έρθουν σε επαφή με το μοντάζ.
Στόχοι: 
Οι συμμετέχοντες
·          Να μπορέσουν να δημιουργήσουν μια αφήγηση με σταθερές και κινούμενες εικόνες
·          Να μπορέσουν να δημιουργήσουν ένα μικρό σενάριο
·          Να είναι ικανοί να χρησιμοποιούν κάμερες για διάφορε λήψεις πλάνων
·          Να είναι ικανοί να χειρίζονται ένα πρόγραμμα μοντάζ

Δομή προγράμματος
1η συνάντηση

1. Συζήτηση
Οι εικόνες ως μέσο έκφρασης
Πώς μπορώ να «διαβάσω» και να «γράψω» με εικόνες;
Πώς μπορώ να αφηγηθώ μια ιστορία με εικόνες;

2. Φωτοϊστορίες
Πρώτη επαφή με το πρόγραμμα μοντάζ. Όλοι μαζί ακολουθούμε τα βήματα που δίνονται από τον εκπαιδευτή και εξερευνούμε το περιβάλλον του προγράμματος (εισαγωγή εικόνων και ήχων, τίτλοι και υπότιτλοι, μεταβάσεις και εξαγωγή). Αφού γίνει η πρώτη επαφή δίνεται η δυνατότητα στους συμμετέχοντες να δημιουργήσουν μια ιστορία με εικόνες που υπάρχουν ήδη ή με δικές τους εικόνες που τραβήξουν στο χώρο. Η άσκηση θα γίνει σε ομάδες 2 ή 3 ατόμων στο περιβάλλον του προγράμματος μοντάζ που μελετήσαμε προηγουμένως.

2η συνάντηση

1. Βασικές αρχές λήψης
Παρακολουθούμε βίντεο με τις βασικές αρχές λήψης πλάνων και ήχου.

2. Πορεία και σημεία προσοχής για μια παραγωγή
Παρουσίαση της πορείας ενός ντοκιμαντέρ. Από την αρχική ιδέα στην υλοποίηση. Το παράδειγμα «Από το μολύβι στο στυλό».
3. Φτιάχνουμε μια δική μας παραγωγή (διάρκειας ως 2 λεπτών)
Σε ομάδες έως 5 ατόμων οι συμμετέχοντες δημιουργούν μικρά σενάρια, προχωρούν σε λήψη πλάνων και μοντάζ έχοντας κατά νου τις βασικές αρχές που προαναφέρθηκαν.

Παρασκευή 16 Ιανουαρίου 2015,  18.00 – 20.00

Ευαγγελία Κοψαλίδου
Ε.Ε.Π. Σχολής Επιστημών Αγωγής
Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης
                                                Περιεχόμενο Σεμιναρίου/Εργαστηρίου

Η συμβολή της μουσικής στη δημιουργία μιας θεατρικής παράστασης, στη συνοδεία μιας απαγγελίας ή ενός κειμένου και στο θεατρικό παιχνίδι, πολύτιμη. Μέσω του βιωματικού εργαστηρίου το οποίο θα περιλαμβάνει ρυθμικά μοτίβα σε συνδυασμό με κινητικά παιχνίδια και παιχνίδια λόγου, εναλλαγές τονικοτήτων και χρήση κρουστών οργάνων και ενεργητική μουσική ακρόαση, θα δοθεί η ευκαιρία στους συμμετέχοντες να κατανοήσουν τον τρόπο χρήσης της μουσικής και των τραγουδιών σε αφηγηματικά ή σε θεατρικά κείμενα και θα είναι σε θέση να εναλλάσσουν ρυθμικά και τονικά μοτίβα στις αφηγήσεις τους, επενδύοντας «μουσικά» το κείμενο ή το έργο που επιλέγουν.



Κυριακή 1 Φεβρουαρίου 2015,  18.00 – 20.00.
Δευτέρα 2 Φεβρουαρίου 2015,   18.00 – 20.00.
Φιλοποίμην Ανδρεάδης, ηθοποιός
Τίτλος: «Δοκιμές σε τρόπους απόδοσης ‘κατά τέχνη’ της δημώδους ποιήσεως»
Προσεγγίζουμε τα σχήματα λόγου χρησιμοποιώντας για άσκηση:
1.        Παραλογές: Της νύφης που κακοτύχησε, Του Νεκρού Αδελφού
2.        Μοιρολόγια του Κάτω Κόσμου και του Χάρου: Γιατί είναι μαύρα τα βουνά, Της Λυγερής και του Χάρου

Σάββατο 7 Φεβρουαρίου 2015,  17.00 – 19.00.
Κυριακή 8 Φεβρουαρίου 2015,  12.00 – 14.00.
Λαντζουράκη Μυρσίνη
Θεατροπαιδαγωγός- Σκηνοθέτης
MA Applied Drama- University of London

Κύκλος εισηγήσεων με θέμα τη θεατρική πρακτική.
Τίτλος: “Θέατρο στην εκπαίδευση- Από τη διαδικασία στην πράξη”

Το παρόν σεμινάριο σχεδιάστηκε ώστε να προσφέρει μια πιο εξειδικευμένη γνώση στον τομέα της θεατρικής τέχνης και πρακτικής, με στόχο να καλύψει την ανάγκη των εκπαιδευτικών για νέες διαδραστικές προσεγγίσεις. Σύμφωνη με τα εκπαιδευτικά δεδομένα η συνεισφορά της θεατρικής μεθοδολογίας, αποτελεί εργαλείο για τον εκπαιδευτικό και εφόδιο για το μαθητή, αφού συμβάλλει στη λειτουργία των απαιτήσεων της εκπαίδευσης (μαθητοκεντρική διδασκαλία, ομαδοσυνεργατικότητα, projects κλπ).

Ολοκληρώνοντας τον κύκλο αυτό των εισηγήσεων οι εκπαιδευτικοί θα είναι ικανοί να εφαρμόζουν στα τμήματα τους τις βασικές τεχνικές του εκπαιδευτικού δράματος, να δομούν μία θεατρική παράσταση ή δρώμενο χρησιμοποιώντας τεχνικές συρραφής, διασκευής κι επεξεργασίας κειμένου, και να οργανώνουν σκηνικά το χώρο και τη διαδικασία της σκηνικής δράσης.

Δεν υπάρχουν σχόλια: